Skip to content

Huzurlarınızda Beyhan Hemşire!

Aralık 20, 2010

Emzirme; tamamen doğal içgüdülerle başlayan ama sağlıklı ve verimli bir şekilde devam edebilmesi oldukça teknik olan bir konu.

Her emziren annenin emzirme sürecinin bir yerlerinde aklı karışabiliyor. Acaba doğru emzirebiliyor muyum? Yeterince göğsümde kalıyor mu? Bebeğim doyuyor mu? vs. gibi sorularla kafası zaman zaman karışmayan emziren anne yok denecek kadar azdır.

İşte böyle anlarda işin tekniğini iyi bilen, pozitif, yüreklendirici bir destek arıyor anneler. Bu noktada da ulaşma imkanı olan annelerin imdadına “emzirme danışmanları” yetişiyor.

Henüz oldukça yeni olan “emzirme danışmanlığı”; annelerin doğru, verimli, istedikleri sürece ve keyifle emzirmelerine destek olmayı amaçlıyor.

Ulaşma imkanı olamayanlar da faydalanabilsin diye bendeniz Emzirme Reformu ile ilgili çalışmalardan biri için İstanbul’da bulunduğum sırada uzun yıllar yenidoğan yoğun bakım hemşireliğinin yanısıra emzirme danışmanlığı da yapan namı-diğer Beyhan Hemşire ile tanışma ve sohbet etme imkanı buldum. Bu hoş sohbette Beyhan Hemşire annelerin aklına takılabileceğini düşündüğüm sorulara içtenlikle yanıtlar verdi.

Bu sohbette konuşulanların ihtiyacı olan annelere faydalı olmasını diliyorum.

Buyurunuz:

  • Biraz kendinizden bahsedebilir misiniz? Ne zamandır “emzirme danışmanlığı” yapıyorsunuz? Ülkemizde çok az bulunan bu uzmanlık dalını seçmeye nasıl karar verdiniz?

Adım Beyhan Numan; 1974 Almanya doğumluyum. Bekarım 🙂 İlk ve orta öğrenimim Almanya, orta lise ve üniversite hayatım Türkiye’de geçti. Hemşire kökenliyim, yenidoğan hemşiresiydim. Uzun yıllar voleybol oynadım ve oynamaya devam ediyorum. Motor kullanıyorum. Ne zamandır emzirme danışmanlığı yapıyorum sorusuna gelince; 7 yıldır emzirme danışmanlığı yapıyorum. Toplamda 18 yıldır hizmet veriyorum. (11 yıl hemşirelik +7 yıldır da emzirme danışmanlığı)

Nasıl karar verdim? Dediğim gibi, yenidoğan yoğun bakım hemşiresi olduğum dönemde özellikle de erken doğum yapan annelerin süt sağma, saklama, emzirme konularında çok zorluk çektiklerini gördükten sonra bu konuyu araştırdım ve eğitimini aldım. Son 7 yıldır bi fiil aktif halde emzirme danışmanlığı yapıyorum, yapmaya çalışıyorum.

  • Çalışma hayatınıza nerede ve nasıl devam edeceksiniz? Gerek emziren anneler grubunda gerekse başka platformlarda sık sık size ulaşmaya çalışan annelerle karşılaşıyoruz. Bu anneler yardım alabilmek için size nasıl ulaşabilirler?

 Uzun yıllar Amerikan Hastanesi’nde çalışmaktaydım. Artık bi fiil kendim yapıyorum. Yakında hizmete girecek olan doğum öncesi eğitim merkezinde eğitimci olarak emzirme danışmanlığı konsultasyonu vermeye başlıyacağım.  Yine çok yakında internette sayfam olacak. Bana telefonla ulaşmak isteyen anneler 0530 282 66 27

  • Emzirmenin en önemli kuralları nelerdir?

Emzirmenin kuralı yok bence. Emzirmede keyif alınmalı. Acaba sütüm gelecek mi diye strese girilmemeli, bebek her istediğinde emzirilmelidir. Bebek doğar doğmaz iyiyse memeye yerleştirilmeli, tensel temas sağlanmalıdır. Emzirmenin saati ve düzeni yoktur. Stresden uzak olunmalı, bebekle birlikte dinlenilmeli. Her anından zevk alınmalı.

  • Ve tabii olmazsa olmaz sorumuz- sütü arttırabilmek için etkili olan yiyecek- içecekler var mı? Varsa hangi yiyecek ve içecekler? Nane, maydonoz, adaçayı ve kuşburnu gerçekten sütü azaltır mı?

Sütü arttıran şeylerden ilki; düzgün bir şekilde bebeğin emzirilmesi, dolu memelerin boşalması. Çünkü memeden beyine düzgün uyarı veremezseniz beyin süt üreteceğini algılamaz. Düzgün uyarı verdiniz, bu da yetmiyorsa ve bebek emdikten sonra memeler doluysa memeler mutlaka tamamen boşaltılmalı. Eğer boşaltılmazsa beyine yeterli uyarı gitmediği için beyin yine düzgün uyarılmıyor ve memelerdeki kesecikler boşalmadığı için beyin süt üretimini azaltıyor.
Beslenme konusunda ise; bol sıvı tüketmelerini istiyoruz. İlk başlarda 2.5 litre, hatta içilebiliyorsa 3 litre sıvı tüketilmeli. Ama tüketilen sıvı miktarı hesaplanırken bütün sıvı gıdaların toplamı hesaplanmalı. Eğer çok fazla sıvı yüklemesi yapılırsa bu da üretimi azaltabiliyor. Beslenmede kesinlikle öğün atlanmamalı. Dengeli ve kaliteli beslenilmeli, ana ve ara öğünler mutlaka olmalı. Yeşil çay ve adaçayı üretimi azaltır. Maydanoz keza aynı şekilde üretimi azaltıyor. Nane dereotu ayrı yenmeli karıştırılmamalı. Kuşburnu C vitamininden zengindir, üretimi azaltmaz. Ama şunu unutmamalıyız; bitki özlü çaylar da gün içerisinde 2 veya 3 fincandan fazla içilmemeli. Bitkiler de çok masum değiller….

  • Sütünü pompa ile sağan anneler nelere dikkat etmeli?

 İlk önce uygun bir pompa seçimi olmalı. Bence ilk günlerde ve haftalarda manuel pompa pek uygun değil. Kanallar tam açılmamışken efor sarf ederek anneler yoruluyorlar. Halbuki 2 aydan sonra kanallar açıldığında çok efor sarf etmeden manuel pompa ile de işlerini görürler. Şu unutulmamalı: Pompalarda maksimum güç kullanmak değil, uygun ritmi bulup onu kullanmak önemlidir. Pompalama işi yapılırken ister manuel olsun ister elektrikli olsun mutlaka memelere masaj da yapılmalı sağım esnasında. Pompa seçerken makinanın sadece pille çalışanı değil elektrikli olup aynı zamanda da pille çalışanı tercih edilmeli. Böylece elektrikli çalıştırdığınızda en azından çekim gücünü bildiğiniz için pille de bu gücü anlayabileceksiniz. Aksi takdirde pil zayıfladığında daha az güçte ve ritmde sağacak ve yeterince uyarı vermemiş olacaktır. Meme ucuna uygun aparat seçilmeli, uygun makina seçilmeli ve sürekli süt sağan anneler sütlerini düzenli sağmalı öğün atlanılmamalıdır.

  • Bebeğin dudak temasının azaldığı gerekçesiyle pompayla süt sağmanın sütü azaltacağı düşüncesi doğru mu?

Hayır, azaltmaz. Erken doğum yapan anneler de bebeklerini emziremiyorlar ama süt üretimini devam ettirebiliyorlar. Buradaki asıl amaç düzenli bir şekilde sütlerin sağılmasıdır. Böylece süt üretimi devam eder. Nasıl bebeğiniz her istediğinde emziriyorsanız ve öğün atlamıyorsanız, sen acıkmamışsındır seni emzirmiyeyim diyemediğiniz gibi burada da 3 saatte bir düzenli sağılmalıdır. Gece de kalkıp 3 saatte bir 10 ile 20 dakika arasında sağılmalıdır. Bu dediğim tabii ki emziremeyen anneler için geçerli.

  • Yatarak emzirme konusu da annelerin aklını karıştıran başlıca konulardan. Çok net sormak gerekirse; yatarak emzirilen bebekte orta kulak enfeksiyonu olacaktır denebilir mi?

Her bebek olacaktır diyemem ama böyle bir risk var diyelim.

  • Anne ve bebeğin beraber aynı yatakta uyuması ile ilgili neler düşünüyorsunuz?

Anne ve bebek aynı yatakta uyuyabilir belirli bir döneme kadar ama emzirirken yatarak emzirmeyi bebeğin boğulma tehlikesi olabileceği için ben pek önermiyorum. Anne yorgun olabilir, bir anlık uykuya geçebilir, bebeğin üzerine  gelebilir ya da meme bebeğin yüzünü kapatabilir. Emzirirken biraz oturur pozisyonda emzirmelerini öneririm.

  •  Bazı uzmanlar anne ve bebeğin birlikte uyumasının süt üretimi için gerekli hormonların salgılanmasının sürekliliğini sağlayarak uzun vadeli (2 yıla yakın) emzirmede destekleyici olduğunu belirtiyor. Sizce beraber uyumanın emzirmeye nasıl bir etkisi olur?

İlk aylarda bebekler sık ve düzensiz emdikleri için anne ile aynı yatakta ya da ortamda yatabilirler. Annenin yorulmaması çok önemli biliyorsunuz. Stres, yorgunluk süt üretimini azaltıyor. Aynı zamanda anne ne zaman bebeğini görse hormonlar faaliyete geçiyor. Ama bu demek değil ki bebek 2 yaşına kadar anne ile aynı yatakta yatacak. Zamanı geldiğinde yatak ayrımı yapılmalıdır. Emzirme düzene girdiğinde, 6 veya 8 ayda artık bebek kendi yatağında yatırılmalıdır, bu benim düşüncem.

  • Anneler bilinçlendikçe bebeğini 2 yaşına kadar emzirmek isteyen annelerin sayısı da gittikçe artıyor. Uzun süre süt üretimini sürekli kılmak için dikkat edilmesi gereken noktalar neler? Yenidoğanken uygulanan çok sık emzirme ilerleyen zamanlarda uygulanamayacağı için nasıl bir yol izlenmeli?

Simge’ciğim bu bir arz talep meselesidir. Beyine ne kadar düzenlı uyarı verirsen beyin üretimini devam ettirir. Ama sen ilk aylardaki sıklıkta emzirmezsen, gün icerisinde 10 veya 12 kere emerken sonradan gün icerisinde 2 veya 3 kere ve 5 dakika emziriyorsan veya sağıyorsan talebi azlatırsın. Yine düzenli bir şekilde uyarı verilmelidir. Bence düzgün bir şekilde talep olursa devamlılığı gelir ama şu da var ki; sen düzgün bir şekilde talep ediyor ama dinlenmiyorsan, beslenmene dikkat etmiyorsan, stres varsa, sıvı tüketimine dikkat etmiyorsan malesef üretim azalacaktır.

Tüm annelere bol sütlü, keyifli emzirmeler diliyorum.

6 Yorum leave one →
  1. Aralık 24, 2010 12:26 pm

    Simge merhaba izninle bu yazını facebook fan page imde paylaşıyorum.

    sevgiler

  2. numan permalink
    Ocak 2, 2011 2:14 am

    beyhan hanım sayesinde biçok insan beni kendisi sanıp doğum ve anne sağlığı ile alakalı facebooktan mesaj atıyorlar,bende hanım efendyle alakalı bütün sitelere yazıyorum,benim adım Numan Beyhan öğrenciyim ve siyaset okuyorum ne kendisiyle nede mesleğiyle alakalı hiçbir ortak noktamız yoktur:(

    • beyhan permalink
      Ocak 16, 2011 12:52 pm

      numan beyhan çok özür diliyorum isim benzerliğinden dolayı verdiğim rahatsızlık için iyi günler…. ben beyhan numan

  3. beyhan permalink
    Ocak 16, 2011 12:50 pm

    Merhabalar….BEN
    BEYHAN NUMAN…BENI FACDEN BULAMK İSTİYORSANIZ…. BEYHAN NUMAN DIYE BULABILIRSINIZ YAKINDA WEB SAYFAMADA HUZURLARINIZDA OLACAK ….BEYHAN NUMAN EMZİRMEDANİSMANI.COM

Trackbacks

  1. Çalışan Gebe – Röportaj | Emzirme Danışmanı Beyhan Numan

Bir Cevap Yazın

