Skip to content

Doğum Kursu 5. Hafta; Yenidoğan bakımı

Nisan 28, 2010

Kursun 5.haftasına da Çakıl karnımda katıldık. Bu haftada doğmuş olabilir diye, yenidoğan bakımı dersine canlı maket olarak getirirsiniz diye yapılan esprileri boşa çıkardı kızımız! 🙂

Yenidoğan hemşiresi önce yenidoğanın özelliklerini, bakımının nasıl yapılması gerektiğini slaytlarla anlattıktan sonra maket bebek üzerinde anlatılanları bizim de denememizi istedi. Maket bebekte bile o kadar heyecanlı ve acemiydik ki, gerçeği nasıl olacak hayal bile edemiyorum gerçekten! 

Hastane bebek dostu bir hastane ve emzirme konusuna gerçekten çok önem veriliyor. Daha önceki derslerde de yeri geldikçe altı çizildi bu konunun.  Doğum şekli ne olursa olsun mutlaka ilk yarım saatte bebek emzirtiliyormuş. Genel anestezi ile yapılan sezaryen ameliyatlarında bile anne henüz baygınken bebek annenin göğsüne verilerek ilk buluşmanın hemen gerçekleşmesi sağlanıyormuş. Ben yine de pimpirikliliğe devam ederek daha önce okuduğum bir detayı sordum. Blogcu Anne’nin yazısına yapılan bir yorumda yenidoğanın doğum esnasında yutmuş olduğu amniyon sıvısının bebeği 24 saat tok tutacağından bahsedilmişti. Hemşire şöyle bir açıklama yaptı. Annenin sütünün az olması ya da henüz gelmemiş olması durumlarında bebeğin sık sık emzirmesi sağlanarak anne sütü arttırılmaya çalışılıyormuş. Bir yandan da bebeğin kan şekeri sürekli takip edilerek, belli bir sınırın altına düşmesi durumunda çocuk hekimi ve ailenin onayı ile kan şekerinin tehlike sınırının altına düşmesinin engelleneceği kadar mama desteği verilebiliyormuş. Bebeğin kan şekerinin tehlike sınırının altına düşmesi halinde bebeğin emme hareketini gerçekleştiremeyecek kadar halsiz kalması ve böyle bir durumda da serumla damardan beslenmesi gerekeceği için kan şekerinin sürekli kontrol altında tutulması gerekiyormuş. Umarım mama desteğine ihtiyacımız olmadan emişebiliriz.

7 Yorum leave one →
  1. Nisan 28, 2010 10:06 pm

    Nerede okuduğumu hatırlamıyorum, malum 1,5 aydır ikişer saatlik bölük pörçük uykular başıma vurdu 🙂 Bebeklerin emme güdülerinin en yüksek olduğu an ilk doğdukları anmış. Doğar doğmaz annenin göğsüne verilip emen bebek bu işi hemen oracıkta kotarır ve genellikle daha sonrasında emme problemi yaşamazmış. Dolayısıyla doğduktan sonraki ilk yarım saat içinde emzirmek çok önemliymiş. Emzirmekten konu açılmışken, bebeği emzireceğin zamanın gelmesini beklemeden lansinoh göğüs ucu kremini şimdiden kullanmaya başla derim.. Göğüs uçlarını güçlendiriyor. Bir arkadaşım bana hamileliğin 8. ayından itibaren kullanmamı söylemişti, çok faydasını gördüm. 1 hafta öncesinden bile olsa kardır 😉

  2. Nisan 28, 2010 10:22 pm

    Bebeğe mama takviyesi konusunda kendi tecrübemi paylaşmak istedim. Benim doğum yaptığım hastanenin doktoru mamaya karşıydı. Duru minyon bebek olduğu için ilk doğduğunda çenesi çok güçlü değildi ve emmekte zorlandı. İlk günlerde gelen süt (kolostrum) miktar olarak çok az. Hemşireler sağdığım kolostrumun yanısıra mama takviyesine yeltendi. O an tesadüf odaya uğrayan doktor imdadıma yetişti. Her öğünde “sadece 2 çay kaşığı” kolostrumun yenidoğan için yeterli olduğunu ve bu kadar anne sütü mevcut ise mamaya gerek olmadığını söyleyerek onları durdurdu. Aman diyeyim.. Özellikle ilk günler bebeğin emebildiği kadar çok kolostrum alması gerekiyor. İçtiği ekstra mama daha az içeceği kolostrum demek. Eğer sütün gelirse (ki “normal doğum sancısı” çekmeye başladığın anda vücudun süt üretmeye başlıyor, bu nedenle doğumun sezaryen bile olsa en azından gününü bebeğin belirlemesi ve doğum sancılarının başlamasının beklenmesi çok faydalıymış) mamaya mümkün mertebe izin vermemeye çalış.

  3. kaymacina permalink
    Nisan 29, 2010 6:17 am

    Bende bu konuda birşeyler karalamıştım.
    http://kaymacina.wordpress.com/2010/04/01/dogal-ebeveynlik-sevgi-ve-saygi-ile-beslemek/
    Simge açıkçası sütünün yetmeyeceğini hiç düşünme derim,kızını emzirdiğini hayal et,mamada verme.K.nın doğduğu hastanenin çocuk doktoruna götürmüştük ilk kontrolde ve ben sütüm az diye telaşlandığımdan bebeğinde gece -ki ilk günlerde- çok kalktığından bahsetmiştim.Hatun hemen mama yazdı, eve gelip mama elimde öylece kaldım.Sonra neyseki kendime geldim mamadan hiç vermedim varsın kalksın da emsin dedim,iyi ki de öyle yapmışım.Doktoru da hemen değiştirdim.
    Hatun ” yatırmadan mama verin,güzel uyur sizde uykunuzu alırsınız diye ” az daha kandırıyordu benim.Aman diyeyim mamadan eğer sütün varsa az yada çok uzak dur.Emzirdikçe çoğalacak 😉

  4. Naz permalink
    Mayıs 2, 2010 2:13 pm

    ahhh ah bu sut konusu yok mu? neler neler duyacaksin daha, her kafadan bir ses cikacak. ben bebegim premature oldugu icin ilk iki ay emziremedim. bu yuzden surekli sut sagdigim icin bu konuyu oldukca yakindan gozlemleme sansim oldu. ilk bes gun boyunca, oglum her ogunde sadece 5 cc kolostrum aldi. evet sadece 5 cc. bu yuzden yukarida eylem’in belirttigi miktar kesinlikle dogru. yogun bakimda surekli kontrol altindaydi, dolayisiyla kan sekeri hep olculuyodu ve bu ictigi miktarla kan sekeri hic dusmedi, demek ki yeterliymis.sonra, asamali olarak aldigi miktar artti gitgide. ben de daha fazla sagmaya basladim. mama manyaklari, mama satislarinin artmasina ve annenin psikolojik olarak etkilenip sutunun gercekten azalmasina sebep olmaktan baska ise yaramiyolar. bir cok doktor teknik olarak ilk iki ay her annenin bebegini rahatlikla besleyebileceklerini, sonradan hormonlara bagli olarak bazilarinin sutunun daha bol, bazisinin daha az oldugunu soyluyor. bebekler yumulun memelere!!

  5. Mayıs 9, 2010 5:43 am

    merhabalar,
    benim 4 aylık bebeğim var. Oğlum 33 . haftda doğdu. 2350 grdı. oğlum doğduktan hemen sonra beni emdi. Fakat emerken siyonize olması( vücut yeterince oksijenlenmemesi) ev kan şekerinin düşmesi nedeniyle ilk gece damardan beslendi. tabi ki bu olaydan dolayı ben çok büyük bir stres altına girdim. olan sütümde gitti. Kaygı düzeyim çok yüksekti. Doğum yaptığım hastanenin bebek hemşireleri süperdi. Hiçyılmadan emzirmem konusunda beni desteklediler. Fakat kaygım ve stres düZeyimin çok yüksekolması , sanırım oksitosin salınımı engelledi. oğlum 1900 gr kadar düşünce, başka bir çocuk doktouna gittik. Çocuk doktorumuz bebeğimi çok iyi tedavi etmesinin yanı sıra benim moralimi çok yükseltti. Oğlum erken doğduğu için, yanak kasları çok gelişmemiş ve o nedenle emmekte zorlanıyormuş. Ben de sütümü sağarak, pigeon marka biberonla sütümü verdim. şimdi oğlum 4 aylık ve biberon aLmasına rağmen emmeyi unutmadı. eğer sizlerde biberon kullanmak zorunda kalırsanız, ( bu marka biberonu iki yteni doğum yapmış arkadaşımda kullandı)PİGEON MARKA BİBERONU TAVSİYE EDİYORUM. BEBEĞİM BENİ EMMEYİ BU BİBERON SAYESİNDE UNUTMADI.
    SEVGİLER

  6. Deniz ERAS permalink
    Eylül 24, 2010 7:16 am

    Merhabalar,

    Sizden ricam bana yenidogan bakimi ile ilgili bir kurs onerisinde bulunmanizdir. Ucretsiz kurslar da varmis ama ben internette bulamadim acikcasi. Sayet bir bilginiz varsa ve benimle paylasirsaniz cok memnun olurum. Sevgilerimle… Deniz

  7. Eylül 24, 2010 8:18 am

    Deniz- Hangi şehirde yaşıyorsun?

Bir Cevap Yazın

